همایش مقام‌های مرزبانی آسیای میانه و روسیه در دوشنبه
نوشته شده توسط : brezzers
همایش مرزبانان

در این همایش دو روزه مسائل دورنمای همکاری‌های مرزی بررسی شده است

در صورت بروز تهدیدهای امنیتی در مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، در منطقه گروه‌های ویژه سریع برای مقابله با این گونه تهدیدها تأسیس خواهند یافت.

این نکته روز سه‌شنبه،‌ ۲۸ فوریه بعد از انجام جلسه مقام‌های مرزبانی کشورهای آسیای میانه‌ در یک نشست مطبوعاتی مطرح شد.

به گفته مقام‌های مرزبانی این کشورها، گروه‌های واکنش سریع که برای تأسیس آن‌ها سران کشورهای منطقه به توافق رسیده‌اند، برای برگزاری عملیات‌های ویژه در منطقه خود را آماده می‌سازند.

در جریان همایش دو روزه مرزبانان منطقه، مقام‌های مرزبانی روسیه گفته‌اند که این کشور در آینده به جز از کمک‌های مشورتی، کمک‌های فنی را نیز به مرزبانان تاجیک ارائه خواهد کرد.

شرکت‌کنندگان این نشست پروتکل پیشنهادهای همکاریٔ‌های مرزبانان را برای بررسی در نشست فرماندهان مرزبانان این کشورها در آلماآتی، که قرار است ۲۶ آوریل سال روان برگزار شود، امضا کردند.

در همایش مرزبانان به جز از ترکمنستان، مقامات مرزبانی تمام کشورهای منطقه شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان این همایش دورنمای همکاری‌های مرزبانان منطقه و روسیه را در زمینه مقابله با گروه‌های جنایتکار فرامرزی مطرح کردند.

ولاديمير پرُنیچف، رهبر اداره امور مرزبانی و معاون رئیس سیرویس فدرال امنیتی روسیه، در نشست مطبوعاتی، در حالی که بیشتر از همتایان دیگر خود به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت که کشورهای منطقه آماده‌اند هر گونه حملات ناگهانی احتمالی به قلمرو این کشورها را دفع کنند.

به گفته وی، استفاده از نیرو برای مقابله با هجوم گروه‌های جنایت‌پیشه به آسیای میانه‌ در چارچوب سندهای موجوده، از جمله توافق سران کشورها در این مورد و موافقت‌نامه سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، صورت خواهد گرفت.

آقای پرُنیچف افزود: "ما در صورت تشنج اوضاع در مرزهای کشورهای آسیای میانه‌ با کشورهای خارجی در چارچوب توافقات موجوده رهبران این کشورها عمل می‌کنیم. سران کشورها به ما اجازه داده‌اند که گروه‌های ویژه سریع موقتی را برای مقابله با هر گونه تهاجم و حمله به قلمرو این کشورها تأسیس دهیم."

به گفته وی، با درنظرداشت چگونگی گروه‌های خطیر و شیوه تهاجم آن‌ها به خاک این کشورها، شیوه آماده شدن گروه‌های سریع در نظر گرفته شده است.

ولادیمیر پرُنیچف

آقای پرُنیچف گفت که روسیه به مرزبانان تاجیکستان کمک‌های فنی نیز ارائه خواهد کرد

او می‌گوید: "اگر (موهاجمان) گروه سازمان‌یافته جنایتکار باشند، پس گروه سریع از جمله کارمندان نهادهای انتظامی کشورها تأسیس خواهد یافت و این نهاد برای مرزبانان اطلاعات ضروری را دریافت می‌کند که بر اساس آن کشورهای منطقه عملیات‌های ویژه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند."

معاون رئیس سرویس فدرال امنیتی روسیه همچنین گفت که قرار است در آینده نزدیک کشورش به مرزبانان تاجیکستان به جز از کمک‌های مشورتی، کمکهای فنی نیز ارائه بدهد، ولی وی جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیار خبرنگاران نگذاشت.

از سوی دیگر، هفته گذشته شورای فدراسیون یا مجلس علیای پارلمان روسیه، موافقت‌نامه میان این کشور و تاجیکستان در مسائل همکاری‌های مرزی را تصویب کرد.

بر اساس این سند، روسیه به مرزبانی تاجیکستان در مراقبت از مرز مساعدت می‌کند و برای مبارزه با تروریسم، بنیادگرایی مذهبی، مهاجرت غیرقانونی و جرایم فرامرزی، با این کشور همکاری خواهد کرد. قرار است که در آینده نزدیک نمایندگان پارلمان تاجیکستان نیز این سند را تصویب کنند.

با این وجود، کارشناسان می‌گویند که انتقال مواد مخدر از افغانستان به قلمرو کشورهای منطقه به عنوان مشکل اصلی موجود در مرزهای مشترک پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان باقی خواهد ماند.

برخی از مقامات روسیه از مرزبانان تاجیک برای "جلوگیری ناکافی" از انتقال مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان و سپس به روسیه همواره انتقاد می‌کنند و بعید نمی‌دانند که برخی از مرزبانان با قاچاقچیان این مواد همدستی دارند.

در سطوح مختلف دولت روسیه همچنین از خروج مرزبانان روسیه از مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان در سال ۲۰۰۵ نیز انتقاد شده و برخی از مقامات روس خواستار بازگرداندن آن‌ها به این مرز شده‌اند.

در همین حال، در شهر دوشنبه نشست دیگری نیز که به مسائل مرزی بین تاجیکستان و افغانستان مربوط است، به ابتکار ژاپن و اتحادیه اروپا دایر شده است.

این همایش دو روزه به همکاری‌های مرزبانان تاجیکستان و افغانستان بخشیده شده و در آن نمایندگان برخی از نهادهای دولتی و سازمان‌های بین‌المللی شرکت دارند.

در این همایش که فردا نیز ادامه‌ خواهد داشت، به جز از مبارزه با قاچاق مواد مخدر و امنیت مرزها، همچنین رشد تجارت مرزی و بهتر کردن مقررات گمرکی بررسی می‌شود.





:: برچسب‌ها: باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
علیرضا در تاریخ : 1390/12/11/4 - - گفته است :
سربزن قول میدم بد نگذره


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: